درجه بندی انواع عسل

مصرف کنندگان عسل با چه نوع عسل هایی در بازار روبرو هستند :
درجه بندی انواع عسل :
درجه  A , درجه  B , درجه  C , درجه  D , درجه  E

 

- درجه  A
عسلهايي كه تمام فاكتورهاي شيميايي آنها در استاندارد فعلي قرار مي گيرند. در دو دسته تقسيم مي شوند.
الف) عسلهایی که دارای عطر و طعم عالی، ارزش واقعي عسل ، از لحاظ  فوايد و خواص درماني و شفابخشي حائز اهميت مي باشند. درصد ساكاروز اين عسلها حداكثر ۳ و نیم مي باشد و کلیه پارامترهای استاندارد عسل را به خوبی رعایت میکنند. این نوع عسلها حتی بعد از اعمال حرارت 60 درجه سانتی گراد تا حداکثر 2 ساعت نیز در محدوده استاندارد ( 92 )قراردارند .
ب) عسلهایی که دارای عطر و طعم  خیلی خوب و از لحاظ فواید ،خواص درماني و شفابخشي دارای اهمیت میباشند . ساكارز اين عسلها  از ۳و نیم تا حداكثر۵ و نیم مي باشد و کلیه پارامترهای استاندارد عسل را به خوبی رعایت میکنند.

درجه B
 اين دسته از عسلها به دو دسته تقسيم مي شوند .
الف ) عسلهايي كه دارای عطر و طعم خوبی هستند و بنا به نوع تغذيه زنبور عسل از گياهان خاصي مانند آفتابگردان، شبدر،رزماري ، مركبات ، کنار و ...  حاصل میشوند و به طور طبيعي داراي یک یا دو اختلاف با استاندارد مي باشند و بقيه فاكتورهاي شیمیایی آنها منطبق با استاندارد92 مي باشد.  
 البته در برخی موارد این دسته از عسلها را میتوان در درجه A نیز لحاظ کرد.

ب ) عسلهايي كه بنا به تغذيه زنبور عسل به طور دستي حاصل مي شوند.
 مي دانيم كه در كشور ما به علت محدود بودن منابع شهد در بيشتر مناطق و همچنين عدم امكان استفاده از باغها و مزارع عسل خيز حتي در فصول بهار و تابستان نيز براي توليد عسل از تغذيه هاي مكمل استفاده مي كنند (مانند شربت شكر و ......) تا هم زنبورستان از خطر تلفات حفظ گردد و هم  ميانگين توليد عسل هر كندو بالابرده شود . در كل اگر اصول مراحل رسيدن عسل( یعنی فرآوری توسط زنبور عسل و دیر خارج کردن عسل از کندو  ) در تهيه چنين عسلهايي مراعات شود نمي توان از ارزش این عسلها غافل شد . این نوع عسلها  فقط از لحاظ برخي موارد با استاندارد مغايرت دارند.

درجه C
عسلهایی که عطر و طعم خیلی خاصی ندارند و به واسطه تغذیه بسیار زیاد  زنبور عسل به صورت دستی حاصل میشوند.
در بسیاری از موارد با استاندارد ۹۲ مغایرت دارند ولی از لحاظ تغذیه ای با ارزش هستند.
در صورتی که یک زنبوردار متبحر بتواند درایت بیشتری نسبت  مدت زمان تغذیه زنبورستان خود داشته باشد میتواند عسلی تولید کند که حتی بعد از انبار داری نیز دارای  کیفیت خوبی باشد.

درجه D
عسلهای نیمه تقلبی در این درجه بندی قرار میگیرند .
این نوع عسلها به دو منظور تولید میشوند
الف . افزایش حجم عسل
ب   . اعمال تغییرات شیمیایی جهت همخوانی با استاندارد ۹۲

درجه E
عسلهای 100%  تقلبی در این درجه بندی قرار میگیرند.
این نوع عسلها بسیار مضر هستند و فقط از طریق فرآیندهای صنعتی تولید میشوند.البته در ظاهر ممکن است برخی افراد با مهندسی معکوس سعی کنند پارامترهای شیمیایی این محصولات را طبق استاندارد محاسبه کنند ولی در واقعیت جایگاهی به عنوان عسل ندارند.